keskiviikko 12. joulukuuta 2012

12/12/2012 Pannkakor och roskisar

Hej alla!

Som jag skrev igår så är jag “ledig” idag, och har därmed inte varit i skolan idag. Däremot så har jag pluggat idag, eller gjort ett försök till att plugga åtminstone. Därför ska jag iväg till skolan om en liten stund så att jag verkligen får någonting gjort idag.

Jag märkte imorse att jag hade en hel liter mjök i kylskåpet som hade bäst-före-datum igår. Så då bestämde jag att det blir pannkaka, eller ugnspannkaka som de säger här, till middag idag! Min pannkaka blev väldigt god, men den ser lite konstig ut… Det gör förresten nästan all min mat. Inget ser ut som det ser ut hemhemma då mamma lagar. Men smaken är väl huvudsaken!

2012-12-12-712

Min goda pannkaka med socker och honung! Honungen skippade jag förresten på nästa bit, mycket godare med bara en liter socker på pannkakan.

Jag tycker förresten att det är väldigt konstigt med pannkakor och plättar i Sverige. I Finland, eller åtminstone i min familj, är allt man steker på stekpannan av plättdeg, stort eller smått, plättar. Här är bara små plättar “plättar” och stora plättar är pannkakor. Sen det som man lägger i ugnen som jag kallar för pannkaka, så det är ugnspannkaka. Så det har blivit några missförstånd här då jag ätit plättar eller pannkakor någongång.

Samma sak har hänt om man har pratat om semlor (fastlagsbullar i Sverige, frallor i Finland) eller villor (egnahemshus i Sverige, sommarstugor i Finland). I och för sig har jag vetat semlornas och villornas betydelse i Sverige redan i flera år, men då jag är van med att säga “semla” och mena “fralla” så är det väldigt svårt att ändra det. Likaså ser jag en sommarstuga framför mig då någon här säger “villa”, fastän jag vet att de pratar om egnahemshus.

Det som jag ändå haft mest svårt med är avsaknade av roskisar i Sverige. Vart ska man då slänga sitt skräp ifall det inte finns någon roskis? Jo, i papperskorgar. Men efter att man sagt “roskis” i 19 år oberoende vem man pratat med, så är det väldigt svårt att avvänja sig från det. Jag är nästan rädd för att åka hem och få kasta mitt skräp i roskisen igen, för då är jag tvungen att börja om från noll med papperskorgar.

Nu räcker det med prat om språkolikheter för idag, och jag ska istället fortsätta med mitt (ugns)pannkaksätande. Ha det fint!

       Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti