tiistai 4. joulukuuta 2012

4/12/2012 Julstjärnor

Tjolahopp på er!

Jag har precis bakat mitt livs första julstjärnor/jultårtor SJÄLV. Och de ser precis ut som julstjärnor som jag bakat själv, de är nämligen väldigt missbildade. Men smaken är det absolut inget fel på! Så bara man blundar så kan man tro att det är en bagare (eller mamma) som bakat dem. Så det är bara att blunda, tugga och njuta!

När jag köpte ingredienserna till julstjärnorna idag (dvs. färdig, fryst smördeg, florsocker samt plommonsylt eller –marmelad) så märkte jag att de har ingen plommonsylt i Sverige, och på ICA Maxi hade de dessutom bara en sorts plommonmarmelad som såg väldigt konstigt ut (närproducerat…). Men marmeladen smakade ändå bra, men julstjärnorna ser inte “normala” ut, det vill säga om man bortser missbildningen.

kuva010kuva017

Chokladpepparkakor samt konstig plommonmarmelad på den vänstra bilden. På den högra bilden syns de bättre julstjärnorna av mina hemska julstjärnor.

parhaat_joulutortut300

Så här ska julstjärnor egentligen se ut…

Förutom julstjärne-ingredienser så handlade jag också julmust och pepparkakor med choklad på idag. Och efter att ha ätit pepparkakor med choklad på så vet jag inte hur jag ska kunna äta vanliga pepparkakor efter det här! Åtminstone inte köpta, vanliga pepparkakor, de hemmagjorda är nog svåra att slå.

Om en dryg timme ska jag dra tilll HG och spela lite dart med Matilda och Louise, och efter det kommer en kompis över för att smaka på julstjärnor. Nu ska jag plugga en liten stund till. Ha det så bra!

     Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti